Løberknæ

Døjer du med løberknæ?

Smerter på ydersiden af knæet i forbindelse med løb og cykling, kan være tegn på løberknæ. Lad en af vores fysioterapeuter hjælpe dig med dine smerter!

Hvad er løberknæ?

Løberknæ også kaldet runner’s knee er en betegnelse for en overbelastningsskade, som påvirker en sene, der sidder på ydersiden af knæet. Denne sene hedder ’Tractus Iliotibialis’ og strækker sig fra ydersiden af ballen og hoften og løber ned langs ydersiden af låret – ned til den øverste del af lægbenet.

Smerterne ved løberknæ opstår når ’Tractus Iliotibialis’ gnaver på den nederste og yderste del af lårbensknoglen i en sådan grad, at der opstår betændelse i slimsækken.

Løberknæ er ikke kun hyppigt ved løb, men ses også hyppigt ved cykling, fodbold og dans.

Symptomer på løberknæ

Løberknæ er kendetegnet ved smerter på ydersiden af knæet. Mange oplever også smerter over og under knæskallen. Der kan forekomme hævelser i knæet, og i nogle tilfælde kan man opleve knitren - også kaldet ’crepitationer’ - i knæet, når benet bøjes og strækkes.  

Som ved andre overbelastningsskader vil smerterne ofte fortage sig, når knæet holdes i ro, mens de blusser op ved aktivitet. 

Hvorfor får man løberknæ?

Løberknæ opstår grundet overbelastning og betændelse i området mellem Tractus Iliotibialis og lårbensknoglen. For at komme løberknæ til livs, er det vigtigt ikke blot at symptombehandle, men at finde den konkrete årsag til skaden. 

Der kan være mange årsager til den overbelastning, der sker i forbindelse med et løberknæ. Årsagerne kan blandt andet være:

  • Fejlstilling i hofte – derfor begrænset rotation af lårbenet
  • Fejlstilling i fod og ankel – derfor begrænset rotation i underbenet

Mens selve overbelastningen kan være fremprovokeret af blandt andet:
  • Dårligt fodtøj
  • For hurtig øgning i træningsmængde og distancer

Hvordan undgår jeg løberknæ? 

Generelt for alle overbelastningsskader, er det altid nemmest at forebygge end at behandle og genoptræne, når først skaden har meldt sig.

For at undgå løberknæ kan du overveje følgende:

  • Sørg for ordentligt fodtøj – god støtte og stødabsorbering
  • Undgå overbelastning – vær varsom i stigningen af træningsmængde og distancer
  • Styrk muskulaturen i din hofte, ben og dit knæ

Behandling af løberknæ

Behandling af løberknæ kræver først og fremmest, at årsagen til skaden findes. Kontakt derfor en fysioterapeut, som kan tilse dit knæ.

  • Få kontrol over smerten enten med is eller smertestillende
  • Skru ned for træningsmængde og intensitet
  • Start træningen stille og roligt op belastningsmæssigt
  • Snak med en fysioterapeut omkring styrketræningsprogram / genoptræningsplan 

Bliv smertefri!

Lad os hjælpe dig med dine smerter. Book en tid hos en af vores fysioterapeuter.

Læs også om